Tuesday, May 8, 2012

Bab 3. . ~

Sejurus Farriz meninggalkan Qis dengan penuh tanda tanya, Qis juga turut beredar . . Setibanya di Mawar, Sha sedar air muka Qis yang tak ceria. .


Sha : Qis, are you okay ?

Qis : (sambil mengesat air mata) Yeah. . I'm okay . .

Sha : Qis, kau kenapa ? What happened  ? (Sha kelihatan risau)

Qis : Sha. . (Qis memulakan bicara) Aku tak tahu apa yang aku nak buat sekarang. Farriz minta supaya aku jangan ada apa-apa hubungan dengan Harris lagi. (mengeluh) Kau pun tahu kan siapa Harris ?!

Sha : (kelihatan pelik) Kenapa pula Farriz cakap macam tu kat kau ?

Qis : Mula-mula aku cuma usik dia je sama ada dia suka aku. . .

Sha : Then ?

Qis : Then dia cakap dia suka kat aku. . Dia nak jawapan aku secepat yang mungkin. .

Sha : (mimik mukanya jelas menunjukkan dia terkejut) Apa kau nak buat sekarang ?

Qis : Aku pun tak tahu. . Aku harap kau tak beritahu sesiapa pun hal ni. .

Sha : Okay, aku promis tak beritahu sesiapa (sambil angkat tangan tanda berjanji) Harris macam mana ?

Qis : Yang tu, nanti, biar aku cakap dengan dia. .

Sha : Oka, sekarang kau rehat dulu, ok ? Esok pagi buat macam biasa je. .

Qis : Sha, thanks. . (tersenyum sambil menggenggam kedua-dua tangan Sha)

Tiba-tiba telefon bimbit Qis berbunyi menandakan ada mesej tepat sebelum dia melelapkan matanya. . Dan ternyata, pengirimnya ialah Farriz. . .


Farriz : " Sorry about this evening. . "


Qis : "it's okay, but kenapa kau cakap macam tu ? Adakah kau maksudkan apa yang kau cakap dengan aku petang tadi ?"

Farriz : " Ya, memang aku maksudkan apa yang aku cakap. . Aku terlalu emosi petang tadi. . Aku tak tahu kenapa aku jadi macam tu. . "

Qis : " Tak pe lah. . It's okay. . "

Farriz : " Kalau betul kau dah okay, aku nak tanya satu soalan boleh ? "

Qis : " Pasal Harris ke ? "

Farriz : " Yup. ."

Qis : " Ok. Biar aku berterus terang je dengan kau. Dia tu ex aku, tapi sekarang aku masih kawan dengan dia. Cuma Sha je yang tahu pasal ni. . Yang lain semua tak tahu. Except kau.. Kitorang selalu jumpa akhir-akhir ni sebab discuss pasal ni lah. . Kitorang baru je clash seminggu yang lalu. So, dah puas hati kau sekarang ? "

Farriz : "Ye. . Aku puas hati sekarang. . Kau dah ada jawapan untuk soalan aku ? "

Qis : " Kau boleh beri aku masa dalam 2 hari lagi tak ? "

Farriz : " Ye, take your time. . Aku harap kau buat keputusan yang betul. . Dan selama 2 hari ni, aku tak akan jumpa kau. ."

Qis : " Kenapa pula ?"

Farriz : " Aku tak nak menganggu kau. . "

Qis : " Tak. . Kau tak akan mengganggu aku. .Lagi pun kita kena buat macam biasa, biar orang lain tak syak apa-apa. . Mmmm. . Boleh kau janji satu perkara dengan aku ? "

Farriz : " Apa? "

Qis : " Tolong jangan beritahu sesiapa hal ni. Promise ? "

Farriz : " Ok, promise. . You should take a rest. . Good night, sweet dream. ."

Qis : " Good night. . Thanks sebab faham keadaan aku. ."

Farriz berasa lega setelah membaca mesej terakhir daripada Qis. Akhirnya dia dapat tidur sambil tersenyum. .


--------------------------------------------------------------------------------------------


Dua hari sudah pun berlalu. . Farriz dilihat sedang menghantar mesej kepada Qis. . 


Farriz : " Kita jumpa kat tempat biasa, lepas kelas. . ok ? "

Qis : "Okay. . "

(5 May 2007)
Setibanya di taman, Qis melihat Farriz membawa gitar bersamanya. . Dan apabila Farriz sedar akan kehadiran Qis, dia kemudiannya mula memainkan lagu "Jatuh" oleh Adam dan menyanyikannya khas untuk Qis. Dan diakhir lagu, Farriz mengucapkan " will you accept me? " sambil melutut dan menghulurkan sejambak ros merah dan akhirnya Qis mengangguk tanda setuju sambil tersenyum girang. .


Keesokan harinya. . .
(6 May 2007)


Faz : Sha.  ! Qis mana ? Dah lama tak nampak dia. .

Sha : Lah. . Korang tak tahu lagi ke ?

Kimie : Tahu apa ?

Sha : Kan baru semalam yang Qis dan Farriz rasmi jadi couple. .

Nad : Lah. .  Ye ke ? Sampai hati dia tak beritahu kitorang. . (sambil buat muka sedih)

Faz : Aah lah. . Aku yang sebilik dengan Farriz pun tak tahu hal ni. . Teruk betul dia tu !

Kimie : So, mereka dekat mana sekarang ?

Sha : Dekat. . . . .(belum sempat dia habiskan kata-katanya. . Tiba-tiba.. . . )

Farriz : Hai you guys. . (Muka nya jelas kelihatan ceria )

Sha : Diorang tengah merajuk lah. . Tak nak cakap dengan kau. .

Farriz : (terkejut) Lah. .  kenapa pula ?

Sha : Sebab kau tak beritahu pasal kau dengan Qis tu lah. .

Farriz : (tergelak kecil) Ooh. . Pasal tu ke ? Hei guys, come on la. . Aku memang bercadang nak beritahu korang hari ni yang Qis rasmi jadi awek aku. .

Faz : Ingatkan dah lupa kawan. .

Farriz : Mana boleh lupa. . Ok lah, jom kita celebrate. ..

Nad : Celebrate apa ? (kelihatan agak blur saat ini)

Qis : La. . . Lembab betul la kau ni. .

Farriz : Aah. . Memang pun. . Celebrate for me and Qis lah sebab dah couple sekarang. .

Nad : Ooohhh. . .

Kimie : Dah lah. . Tunggu apa lagi. . Jom pergi !

Mereka melangkah menuju ke kereta masing-masing. . Setibanya di tempat parking kereta, mereka telah meletakkan kenderaan mereka di hadapan restoran kebiasaan mereka di seksyen 13. Semasa hendak melintas jalan, Sha telah mendahului yang lain melintas tanpa memandang kiri dan kanan. . Faz yang menyedari bahawa sebuah kereta yang laju sedang menuju ke arah Sha segera menarik Sha ke tepi dan ini menyebabkan mereka sama-sama terjatuh dan tergolek ke tepi. . Seketika kemudian, Sha masih lagi terdiam. . .


Faz : (kelihatan panik) Sha. . ! Are you okay ? Sha ! ! Jawab soalan aku. . Are you okay ?! (sambil menggoncang badan sha)

Sha : ( masih kaku. .)

Faz tidak tahu mengapa dia begitu cemas melihat Sha hampir dilanggar kereta itu tadi. . Selepas beberapa minit. . .


Faz : Sha. . Are you okay? ?

Sha : Ya. . I'm okay. . Apa dah jadi. . ?

Kimie : Kau hampir dilanggar kereta tadi. .

Sha : Langgar ?! Kereta ?! (kelihatan amat terkejut)

Nad : Aah. . Faz yang selamatkan kau. .

Sha : (menghadap Faz) Thanks. . Thanks a lot. .

Faz : Dah tugas sebagai seorang kawan. . (sambil tersenyum)

(7 May 2007)
Keesokan harinya, Faz menghantar sms kepada Sha. .


Faz : " Sha, kau tengah buat apa?"

Sha : " Tak ada apa. . "

Faz : " Kau busy tak ? "

Sha : "Tak. . Kenapa ?"

Faz : " Kita jumpa boleh ? "

Sha : " Boleh jugak. . Dekat mana ? "

Faz : "Kat taman. . "

Sha : " Okay lah. . Pukul berapa ?"

Faz : "Petang nanti. . Pukul 3. ."

Sha : " Hmmm. .  boleh. . "

Faz : "Ok lah, see you later. . "

Sha : "Okay, bye. ."

Ajakan Faz ke taman bagai pucuk di cita ulam mendatang bagi Sha kerana dia juga ingin berjumpa dengan Faz. . .


Faz : Hai. . Lama tunggu ?

Sha : Tak lah. . Baru je sampai. .

Faz & Sha : Sebenarnya. .  (berlaku serentak tanpa sengaja)

Faz : Kau cakap dulu lah. . (Sambil menggaru belakang kepalanya dan tersengih)

Sha : Kau je lah yang cakap dulu. . (kelihatan tersipu malu)

Faz & Sha : Aku. . . (seketika kemudian, mereka ketawa)

Faz : Tak apa lah. . Kau cakap dulu. . Ladies first. .

Sha : Ok lah. .Sebenarnya aku tak tahu macam mana nak balas budi kau. . Kau dah selamatkan aku. .

Faz : Senang je kau nak balas budi aku. .

Sha : Macam mana? (agak terkejut dengan jawapan Faz)

Faz : Jadilah girlfriend aku. .  (tersenyum)

Sha : Maksud kau. . . ? (wajahnya menunjukkan bahawa dia sedang mencari kepastian dalam kata-kata Faz)

Faz : Ya. . Aku suka kat kau. .

Faz telah meluahkan isi hatinya dan ini membuatkan Sha begitu gembira. . Hal ini kerana dia juga telah lama menyukai Faz. . . Faz kelihatan amat jujur saat melafazkan kata-kata itu membuatkan Sha semakin tersentuh. .


Faz : Sha. . Apa jawapan kau ?

Sha : Bagi aku masa sikit boleh ?

Faz : Berapa lama ? Aku tak boleh tunggu lama-lama sangat. . (kelihatan resah)

Sha : Dalam satu hari ?

Faz : Ok lah. . Kira nya, esok aku cari kau dan tanya kau jawapan kau. .

Sha : Ok, no hal. .

Faz : K lah, kau balik dulu, fikir. . Fikir betul-betul tao. . !

Sha : Ok, bye. . (sambil melangkah pergi)

Faz : Bye. .

Sha berjalan dengan penuh kegembiraan menuju ke bilik . . Stibanya di bilik. . . . .


Qis : Haih. .  Happy semacam je. . ? Sampai kawan sendiri kat sini pun tak sedar. .

Sha : (baru tersedar dari lamunan) Lah, Qis. . . Sorry lah. .

Qis : Hah ! Ada apa hal ni ?

Sha : Faz minta couple. . ( sambil baring di katilnya dan tersenyum)

Qis : Hah. . Baguslah tu. . Apa tunggu lagi. . ? Terima je lah. . Kau kan dah lama suka kat dia. .

Sha : Betul jugak kan. . (Seakan berfikir)

Qis : So, macam mana?

Sha : Entah lah. . Tengoklah nanti. .

Qis : Laa. .  Nak tengok apa lagi ?

Sha : Tengoklah apa-apa yang boleh di tengok. . ( tergelak kecil)

Qis : Ish kau ni ! Orang cakap betul-betul dia main-main pula. .

Sha : Mana ada aku main-main. . Betul apa aku cakap. .

Qis : Dah lah. . Malas nak layan kau lagi. . (berpaling dari Sha untuk menunjukkan dia merajuk)

Sha : Alahai. . .Tak kan merajuk kot ? (Sambil tersenyum)

Qis : Tak lah. . Mana ada. .

Sha : Ya lah. . Aku rasa aku terima dia kot ?

Qis : (terus menhadap Sha sambil tesenyum gembira) Betul ke ni ?

Sha : Eh kau ni. . Aku cakap "terima" je pun. . Yang kau ni nak excited sangat kenapa ?

Qis : Mesti lah. . Sampai bila lagi lah kawan aku yang seorang ni nak bersendirian. .

Sha : Aah kan. . Betul juga cakap kau. . Dah lah, aku nak pergi mandi. . (sambi bangkit dari tempat tidurnya) Nak ikut ?

Qis : Pergilah kau seorang. . Aku dah mandi tadi. .

Sha : Bila ? Pagi tadi ke ? (sambil tergelak kecil)

Qis : Tak lah. . Masa kau pergi dating dengan Faz tadi. . (kali ni giliran Qis untuk tergelak besar)

Sha : Ish ! Kau ni. . . . ! ! (geram. mukanya merah)

Qis : Dah lah tu. . Pergi mandi sana. .

Sha : Ya lah. . Ya lah. . ( sambil menuju ke bilik mandi dengan perasaan geram)

Qis : (masih ketawa melihat gelagat Sha)

Sementara itu di Perindu. . .


Farriz : Hah ! Kau ni kenapa ? Resah gelisah je aku tengok ?

Faz : Mana tak nya. .

Farriz : Apa yang mana tak nya ?

Faz : Ya lah. . Aku dah cakap dengan Sha yang aku suka dia . . ( sambil duduk di sebelah Farriz)

Farriz : Lah. .  ya ke ? Sejak bila pula kau suka Sha ?

Faz : Lama dah. . Tapi kan, sebab peristiwa semalam tu ka. . Lagi-lagilah aku suka dekat dia. .

Farriz : Habis tu, dia cakap apa ?

Faz : Apa lagi yang dia nak cakap. . "Terima kasih" je la. .

Farriz : Maksud aku dia setuju ke tak. . ?

Faz : Ooh. .  Dia minta aku masa satu hari. .

Farriz : Untungnya kau. .

Faz : Apa yang untungnya. . ? Tak lena aku tidur di buatnya tao ? Kau tahu, sehari tu bagaikan sebulan pada aku. .

Farriz : Ya lah. . Aku faham perasaan kau. .

Faz : Dah la wei. . (Sambil berdiri) Aku nak pergi DC, nak makan. . Mana tahu boleh jumpa Sha ke ? Hmm. .  kau nak ikut tak ?

Farriz : Boleh juga. . Aku rasa nak jumpa Qis lah. .

Faz : Ok lah, jom. .

Farriz : Jom. .

Setibanya di Dataran Cendekia. . .


Faz : Wei Kim ! (sambil menepuk belakang Kimie) Lama dah kau kat sini ?

Kimie : (terbatuk kecil) Wei ! Kalau iye pun, jangan lah buat macam ni. . Boleh mati terkejut aku tao ! Hmm, lama la juga. .

Farriz : Nampak Qis tak ?

Kimie : Kau ni. . Baru je datang bukan nya nak tanya pasal aku. .

Farriz : Ye lah. . Kau sihat ? ?

Kimie : Perli nampak ? Ha ! Tu Qis. .

Farriz : Qis, sini lah join kitorang. .

Qis : Hai. . Dah lama ke korang kat sini ?

Faz : Tak lah. . Baru je sampai. . Sha mana?

Qis : Amboi ! Bukan tadi kau baru jumpa Sha ke ?

Faz : Memang la. . Tapi aku rindu lah kat dia. .

Qis : Aik ? Baru kejap jumpa dah rindu ?

Farriz : Ala. . Biasa lah tu. . Orang tengah kemaruk. .

Kimie : Wait, wait, wait. . ! Korang semua tengah cerita pasal apa ni ? Aku tak faham lah. .

Farriz : Haah la. . Lupa nak beritahu kau. . Faz ni ha, (sambil menepuk bahu Faz) minta couple dengan Sha. .

Kimie : Lah. . ya ke ? Tak sangkanya aku. .

Faz : (hanya mampu tersenyum)

Qis : (mengeluarkan telefon bimbitnya dari poket seluarnya untuk menelefon Sha) ' Wei, kau dah siap belum ?'

Sha : 'Ha. . Dah nak siap la ni. . Kau dekat mana sekarang ? '

Qis : ' Aku kat DC ni. . '

Sha : 'Seorang je ke?'

Qis : 'Tak lah. . Yang lain pun ada. . Turun lah wei. . '

Sha : 'Tak nak lah ! Bengang lah nak jumpa Faz. . '

Qis : 'Humm.. Ok lah. . Bye. . '

Sha : 'Bye. .' (mematikan panggilan tersebut)

Faz : Qis. . Dia turun tak ?

Qis : Tak. .

Faz : Kenapa pula ?

Qis : Sebab ada kau. .

Faz : Kenapa pula sebab aku ?

Qis : Ye lah. . Dia bengang nak jumpa kau. .

Farriz : Alah kau ni. . Biasa lah tu. . (sambil menjeling ke arah Qis )

Qis : Macam perli saya je. . ?

Farriz : Mana ada. . Bagi contoh je. . (sambil tersengih)

Kimie : Ala kau ni Faz. . Bukannya esok tak ada. . Kan boleh jumpa. . Masa kuliah ke ?

Faz : Betul juga cakap kau. . Lagipun, memang esok dia nak bagitau keputusannya. .

Kimie : Well, tengoklah siapa yang bagi nasihat kat kau. . Ni Kimie lah. . (sambil menepuk dadanya)

Faz : Ye lah tu. .

Farriz : Dah la. . Korang ni, asyik bercakap je. . Faz, tadi kau kata nak makan. .

Faz : Ya tak ya juga kan ?

Kimie : Dah ! Jom lah order. . Tunggu apa lagi ? Aku dah lapar ni. .

Qis : Aku pun sama. .

Mereka pun menikmati makanan yang telah dipesan dan setelah selesai makan, mereka pun membawa haluan masing-masing. . Dalam kesempatan ini, Farriz mengambil peluang untuk bercakap dengan Qis sendirian. .


Farriz : Qis. .

Qis : Ada apa ?

Farriz : Jalan-jalan jom ?

Qis : Nak pergi mana ?

Farriz : Shopping ke ?

Qis : Banyak duit awak nak pergi shopping ?

Farriz : Boleh lah tahan. . Nak pergi tak ?

Qis : Boleh juga. . Nak shopping dekat mana ?

Farriz : Dekat SACC Mall. . ?

Qis : Okay lah. . Jom. .

Setibanya di SACC Mall, mereka dengan riangnya membeli-belah. . Tanpa disedari, Harris telah memerhatikan gerak-geri mereka dari awal lagi. . Selesai sahaja shopping. . . .


Harris : Hai Qis. .

Qis : Eh ! Harris. . Tak sangkanya kita boleh jumpa kat sini. .

Harris : Hai Farriz . .

Farriz : Hai . .(mukanya kelihatan marah )

Harris : Qis, kita pergi makan nak tak ? Berdua je. .

Qis : A. . . . . .

Farriz : (mencelah sebelum Qis sempat mengatakan apa-apa) Tak boleh ! Qis tak boleh keluar dengan kau. . !

Harris : Kenapa tak boleh pula ?

Farriz : Sebab aku kata tak boleh la. . Tak faham bahasa ke ?

Harris : Kalau aku nak bawa dia juga, kau nak buat apa ?

Farriz : Aku nak buat ni ! ( Satu tumbukan mengenai mata Harris)

Harris : (sambil menutup sebelah matanya) Ini sudah melampau !

Qis : Wei ! ! Dah la. . ! Janganlah gaduh. . Dah, Harris, saya rasa elok awak pergi jumpa doktor. . Farriz, kita balik jom. . ?

Harris : Tapi Qis . . .

Qis : Dah la ! Teruk juga tu. . Baik awak buat check-up, kalau tak mungkin lagi teruk jadinya. .

Farriz : Betul cakap Qis tu. . (nadanya kedengaran sinis)

Harris : Ya lah. . Ada masa nanti kita jumpa lagi, ok Qis ?

Farriz : Dah tak ada lain kali dah. .

Qis : Dah ! Stop ! Farriz, balik jom. . !

Farriz : Okay honey. . Kita balik sekarang. .

Harris : (mukanya merah menahan marah)

Pada sebelah malam di Perindu. . . . .


Faz : How was your date ?

Farriz : Happy. .  mula-mula je. . Masa balik. . (mukanya kelihatan hampa)

Faz : Kenapa dengan masa balik ?

Farriz : Terserempak dengan si Harris tu. .  Ni yang happy gila ni ! (mukanya kelihatan teruja saat ini)

Faz : Kenapa pula ?

Farriz : Aku dapat tumbuk muka dia yang 'sok-sok' macho tu. . !

Faz : Macam mana boleh jadi macam tu ?

Farriz : Dia nak ajak Qis keluar makan berdua je, mana aku tak menyirap. . !

Faz : Oohh. . . Padan muka dia. .!

Farriz : Kau macam mana ?

Faz : Apanya ?

Farriz : Pasal Sha la. .

Faz : Tengah gelabah lah ni. .

Farriz : I think you should take a rest. . Lagi cepat kau tidur, lagi cepat masa berlalu and cepat lagi kau dapat jawapan. . . !

Faz : Betul juga cakap kau kan. .?

Farriz : Mestilah betul. . Orang banyak pengalaman lah katakan. .

Faz : Ceh wah ! Okay lah, aku tidur dulu, ok ?

Farriz : Ye lah tu. .Good night. .

Sementara di Mawar pula. . .


Sha : Wei Qis. .Aku takut lah. .

Qis : Nak takut apa pula ? Kau bunuh orang ke ?

Sha : Ish kau ni ! Aku cakap betul-betul ni. .

Qis : Ya lah. . Apa yang kau takutkan sangat ? Esok ?

Sha : Tahu takpe. . !

Qis : Ala. . Relax larh babe . .

Sha : Macam mana aku nak relax ?

Qis : Macam aku lah. . Buat macam tiada apa-apa yang berlaku. .

Sha : Aku takut lah. .

Qis : Kau terima dia kan ?

Sha : Haah. .

Qis : So, apa lagi yang nak di takut kan. . ? Just relax okay ?

Sha : Okay. . Aku cuba. .

Qis : I think you should have a rest right now. . Tidur lah dulu. . Jangan fikirkan sangat hal ni. .

Sha : Ok la. . (sambil menguap) Aku pun dah ngantuk sebenarnya ni. .

Qis : Okay. . Good Night Mrs. Fazrul Iqram. . (sambil menarik selimut untuk menyelubunginya dan kemudian, dia ketawa)

Sha : Kau ! ! !  ( mengerjakan Qis )

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

2 comments:

  1. BEST ! TAK SABAR NAK TUNGGU BAB-4 ,

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks sbb sudi baca tyra. .
      ^_^
      Bab 4 dah siap. .
      ^___^

      Delete