Monday, May 14, 2012

Bab 5. . ~

Keesokan harinya di rumah Sophia. . .


Kimie : Hai Sophia. . Dah siap ?

Sophia : Belum lagi. . Tak nak masuk dulu ke ? Jumpa parents Sophia. .

Kimie : Tak nak lah I. . Segan. .

Sophia : Tak ada apa lah. . Jom. . (menarik tangan Kimis masuk ke rumahnya)

Sophia : Papa. . Mama. . Ni Kimie. . Kawan Tasha. . Kimie, I naik atas dulu ok ? Nak siap-siap lah. . Borak-borak lah dulu dengan parents I. . (sambil menuju ke biliknya di tingkat atas)

Kimie : Uncle. . Auntie. . (sambil bersalaman dengan mereka)

Papa Sophia : Hmm. . Duduklah Kimie. .

Kimie : Thanks Uncle. . (tersenyum sopan sambil melabuhkan punggungnya di sofa empuk itu)

Mama Sophia : Dah breakfast ke ? Nak makan ?

Kimie : Tak apa lah. . Dah makan dah tadi. .

Papa Sophia : Papa and Mama Kimie kerja apa ?

Kimie : Papa and Mama ada company sendiri. .

Papa Sophia : ooh. . Apa nama parents Kimie ?

Kimie : Datok Zafrul dan Datin Arianie. .

Mama Sophia : Lah.. Anak Datin Arianie rupanya, , Nama auntie Datin Marianie, Mama Kimie tu kawan baik auntie tau. .

Sophia : (tiba-tiba muncul) Ok Kimie ! I'm done. . Can we go now ?

Kimie : Yeah, sure. . Uncle, auntie, Kimie minta diri dulu. .

Papa Sophia : Ha, ya lah. . Hati-hati. .

Di dalam kereta, sepanjang perjalan ke kampus. . .


Kimie : Parents you nice la. . Peramah. .

Sophia : Tengok anak nya la. . (tergelak kecil, tanda bangga)

Kimie : Anaknya ? Hmm, . Tak ada persamaan langsung. .

Sophia : Ala awak ni ! (mimik mukanya menunjukkan dia merajuk)

Kimie : Tak ada la. . Saya gurau je. .

Sophia : (masih memalingkan mukanya dari Kimie)

Kimie : Oh, okay. . Tak nak cakap ye. . ? (mencucuk pinggang Sophia) Ha ! Diam lah lagi. .

Sophia : Awak ! (cuba menahan gelak akibat geli) Dah lah. . Ya lah, saya tak merajuk. .

Kimie : Ha ! Tahu pun. .

Sophia : Kimie, petang nanti you ada plan apa-apa tak ? I ingat nak ajak you pergi suatu tempat la. .

Kimie : I tak boleh janji la. . Takut ada "appointment" dengan member-member I . . Ha ! Apa kata you yang ikut I jumpa member-member I. . Boleh I kenalkan you dengan diorang and boleh lah you join kitorang. . Nak tak ?

Sophia : I segan lah. .  Diorang tak kisah ke ?

Kimie : Tak ada apa yang nak disegankan. .Diorang okay lah. . Boleh ea ?

Sophia : Hmmm, okay. .

Kimie : Macam tu la bagus. . Okay lah, kita pun dah sampai ni. .

Sophia : (keluar dari kereta) See you later. . Bye. . ( beredar ke arah bertentangan dari Kimie)

Kimie : (juga keluar dari cafe) Bye. .

Setibanya di cafe fakulti. . .


Faz : Wah Kimie. . Dah ada calon nampak ?

Kimie : Mana ada. . (sambil duduk di sebelah Farriz )

Faz : Ya lah tu. . (mukanya tidak percaya)

Farriz : Share-share lah. . Siapa tu.  ? Cun tu !

Kimie : Tak ada siapa lah. .

Sha : Tak kan lah. . Kalau tak, tak kan kau dengan dia naik kereta sama-sama. . ?

Nad : Ha ! Betul tu. . Aku sokong ! (Nad berpura ceria walaupun dia sebenarnya kecewa)

Qis : Nad ! Ada orang nak kenal dengan kau. .

Nad : Hah ? Siapa ? Lelaki ke perempuan ?

Qis : Lelaki lah. . Dia senior kita. .

Faz : APA ? (terkejut besar) Ada senior nak kenal dengan Nad ? Caya lah !

Sha : Fuyoh Nad ! Jampi apa kau guna ?

Nad : Qis. . Kau jangan main-main. .

Qis : Serious ! Semalam orang tu cakap dengan aku. .

Nad : Apa nama dia ?

Qis : Hmm. . Harith Faeszie kalau tak silap aku. .

Kimie : (tersembur air yang baru diteguknya saat mendengar nama itu) Apa ? Kau cakap apa tadi ? !

Qis : Harith Faeszie. . Kenapa ?

Kimie : Tu abang aku lah wei !

Farriz : Lah, ya ke ? Baru kitorang tahu. .

Kimie : Wei Nad, tak payah lah kau jumpa dia tu. .

Nad : Kenapa pula ? Suka hati aku lah. . !

Kimie : Dia tu. . Ala, tak payah lah kau jumpa dia tu. . Aku kenal sangat dia tu. .

Nad : Suka hati aku lah. . (tidak menghiraukan Kimie dan berpaling ke Qis) Bila dia nak jumpa aku ?

Qis : Hmm, esok boleh ?

Nad : Boleh. . No hal. . Pukul berapa ?

Qis : (bisik ke telinga Nad kerana tak mahu Kimie tahu) Pukul 3. .

Nad : Set ! Kat mana ?

Qis : (masih berbisik) Taman. . Jap, aku call dia dulu. .

Nad : Okay. .

Qis : 'Hello, Faeszie ? Nad kata dia nak jumpa kau. .'

Faeszie : 'Okay, dekat mana ? Nak nombor dia wei. . '

Qis : 'Dekat taman. . Nanti yang lain-lain aku text kau je, ok?'

Faeszie : 'Okay, set. .'

Qis : 'Dah la, bye. .' (panggilan dimatikan dan text dihantar ke Faeszie)

Nad : Macam mana ?

Qis : Ok. . Tadi aku bagi nombor kau kat dia. .

Nad : Tak pa la. . Korang, aku gerak dulu. . Ada hal la. .

Kimie : Aku pun, . ! Bye. .

Kimie mengejar Nad. . Entah kenapa dia merasa begitu cemas dan gelisah. .


Kimie : Nad ! Wait. . (menjerit kerana Nad agak jauh)

Nad : (menoleh ke belakang) Lah, Kimie. . Ada apa ?

Kimie : Kau jangan lah jumpa abang aku. .

Nad : Kau ni dah kenapa ? Buang tebiat ? (pelik dengan tingkah laku Kimie)

Kimie : Aku kenal dia. . Dia abang aku. . Jangan jumpa dia. . Nanti kau kecewa. . .

Nad : Kenapa kalau aku kecewa ? Apa kau peduli ? ?

Kimie : Aku. . . .Aku. . . . (tiba-tiba lidahnya kelu)

Nad : Kau apa ?!

Kimie : Aku. . . . . . . .

Nad : Dah lah kau ! (melangkah pergi)

Kimie : (mengeluh sendirian) Aku suka dekat kau, tapi aku confuse !

. . . . . . . . . . . . . . . .. .  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 


Keesokan harinya, di taman, Nad menunggu dengan hati yang resah. . Tiba-tiba. . 


Faeszie : (menepuk bahu Nad) Naddiah Saffiah ?

Nad : (kelihatan sedikit gugup sambil mengangguk) Harith Faeszie ?

Faeszie : Yup !

Nad : Ha, ada apa awak nak jumpa saya ?

Faeszie : Tak ada apa. . Berkenan tengok awak. . (tersenyum kecil)

Nad : Eeh awak ni. . ! Buang tebiat ke apa ? Huh !

Faeszie : Betul lah. . Hmm. . Dah ada boyfriend ? (mukanya kelihatan penuh mengharap)

Nad : Tak ada lagi. . Kenapa ?

Faeszie : (muka lega ; nasib baik ) Ha ? Saja je tanya. .

Nad : Nak pergi jalan-jalan tak ? Saya boring lah. .

Faeszie : Boleh juga. . Jom ! Pergi mall. .My treat. .

Nad : Really ? Okay ! (tersenyum riang)

Mereka menuju ke kereta dengan gembiranya. . Sementara di cafe, Kimie semakin resah memikirkan apa yang sedang berlaku antara Faeszie dan Nad. .


Faz : Wei Kimie ! Kau kenapa ?

Kimie : Aku risau lah. . .

Farriz : Nak risau pasal apa pula ? Nad eh ?

Kimie : Haah. .  Eh tak lah ! (sambil menutup mulutnya)

Qis : Tak kan lah kau. . . . . . . .

Kimie : Tak ada lah ! Korang ni. .

Sha : Ala. . Mengaku je lah. .

Kimie : Dah la. . Aku chow dulu. . Nak pergi mall kejap. .

Menuju ke kereta dengan perasaan penuh bimbang. .
Tiba-tiba Kimie terlihat kereta abanya di hadapan semasa dia ingin meletak kenderaannya di tempat parkir kereta. . Hati Kimie terdetik " apa salahnya kalau aku ikut" . .


Kimie : Ala, aku ikut sebab aku risau kat Nad. .(detik hatinya)

Nad : Awak ni funny juga kan ?

Faeszie : Am I ? Kenapa ? You like funny guy ?

Nad : Yeah. .  (sambil mengahbiskan sisa gelaknya akibat lawak Faeszie tadi)

Faeszie : Kalau macam tu, saya akan jadi funny guy for you. .

Nad : (ketawa lagi) Ada-ada je lah you ni. .

Faeszie : (dengan perasaan bahawa dia sudah menjumpai cinta sejatinya, dia tersenyum)

Kimie : Mereka kelihatan bahagia bersama. . Tapi. . ARGHH !


Faeszie : Nak makan tak ? Don't worry, my treat. .

Nad : Really ? I'd love to. . Let's go. .

Nad dan Faeszie makan dengan gembiranya. . Mereka lauinya dengan penuh gelak tawa. . Manakala Kimie, hanya mampu merenung dari jauh. . Setibanya di rumah. . .


Kimie : (termenung sendiri) Ish ! Apa kena dengan aku ni ? Aku suka Sophia but cintakan Nad. . ! !  Mana boleh macam ni. . Buntu ! Buntu ! !

Faeszie : (tiba-tiba menyergah) Kenapa ni ? (sambil duduk di sebelah Kimie)

Kimie : (memangdang Faeszie dengan penuh perasaan cemburu) Tak ada apa lah. .

Faeszie : Kalau tak ada apa, baguslah. . Aku keluar dulu. .

Kimie : Eh ! Kejap ! (menarik abangnya agar duduk kembali)

Faeszie : Kenapa ?

Kimie : Macam mana date kau dengan Nad ?

Faeszie : Syok habis ! Dia tu cheerful lah. .

Kimie : Memang pun. . (mengeluh)

Faeszie : (tiba-tiba phone miliknya berbunyi) Eeh ! Nad lah. .

Nad : " Hey you. . Doing what ? Am i disturbing your life ?"

Faeszie : )tersenyum kecil) " No la. . Just talking with my beloved brother. ."

Kimie : (kelihatan ingin tahu) Nad ke ?

Faeszie : Haah. . Kau ttahu ? Sejak aku jumpa Nad, aku rasa dia lah girl yang akun cari selama ni. .Sumpah aku tak nak jadi playboy lagi . .! Aku akan jadikan dia my life partner. .

Kimie : (seakan tidak percaya dengan apa yang didengarnya) You know what, you're joking right ?

Faeszie :No. . I'm serious. .I really mean it. .

Nad : "Oh. . You mean Kimie, huh ? Is he in a good condition ?"

Faeszie : Kimie, Nad tanya pasal kau.. Nah, kau reply lah. .aku keluar dulu. . (sambil meninggalkan phone nya di sisi Kimie)

Kimie : (perlahan-lahan mengambil dan membalas mesej tersebut) "Yeah, he is. . "

Nad : "Very well. . K, got to go. . Bye. "

Kimie : "bye. . "

Sementara di rumah Nad, Nad begitu happy sekali kerana dapat berkenalan dengan seseorang seperti Faeszie. .Funny, cute. .What a perfect guy for me. .  Hatinya berbicara sendirian. . Dia mula mengalihkan perasaanya kera dia kira Kimie sudah punya Sophia. .


Kimie : Huh ?! Text Nad lah. . Aku nak tahu apa perasaan dia kat abang aku. . "Hello. . Waszup ?! Busy ?"

Nad : Eeh ! Kimie la. . " Yow ! Nothing's up. . No la. ."

Kimie : "Boleh I tanya something tak ?"

Nad : " Bout what ?"

Kimie : "My brother. . Your feelings toward him. . "

Nad : "Well.. .He's a funny guy, sporting and cool. . Like my dream guy. . Why you're asking me that question ?"

Kimie : "Nothing. .K, something coming's up. . Got to go. . Bye. ."

Nad : "Bye" Huh. .! Weird. . (dia mengeluh sendiri)

Kimie terasa bagai sesuatu datang mencengkam hatinya yang sudah pun terguris sebelum ini. . Kimie hairan. . Entah kenapa perasaan itu tiba-tiba datang menerpa dirinya. . . . 


         * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

No comments:

Post a Comment